onsdag 18 januari 2012

Replik på Crespis kommentar

Kan man tänka sig att Herr Crespi har hittat in till min anspråkslösa lilla blogg, det var inte illa. För er kära bloggläsare som inte känner till Herr Crespi så är han krögaren bakom den fallna stjärnan Leijontornet (som ju har återuppstått som Leijontornet 12x8), Djuret, Svinet och Pubologi. Han är också en av Krogsveriges största profiler (det räcker att läsa senaste numret av FOKUS krog för att inse varför) och verkar vara lite av en favorit hos flera restaurangbloggare. Efter några sköna kvällar på framförallt Djuret kan jag delvis förstå varför.
Jag måste säga att jag förvånas över Herr Crespis kommentar på min blogg. På vilket sätt är mitt inlägg tragiskt? Det enda jag har gjort mig skyldig till är att kolla runt lite på några av Stockholms seriösa matkrogar och undersökt om de sänker sina priser efter att regeringen har sänkt mervärdesskatten på restaurang- och cateringtjänster. Att Herr Crespi inte läser vare sig regeringens debattartikel signerad Anders Borg och Annie Lööf eller prop. 2011/12:1 som var grunden till lagförslaget innan han ger sig in i en viral fajt med Matnerden gör mig lite förvånad. Om han hade bemödat att söka efter lite fakta i målet så hade nog inte hans kommentar sett dagens ljus. I enlighet med gällande EU-rätt får medlemsstaterna tillämpa reducerad skattesats på restaurang- och cateringtjänster sedan 1 juni 2009 och det är detta som regeringen nu har infört.
Riksdagen genomför regeringens förslag av flera anledningar men huvudanledningen är att stärka ungdomars jobbmöjligheter. Detta ska enligt regeringen ske genom att halveringen av momsen i sin tur ska (hör och häpna Herr Crespi) ge sänkta priser på krogen. Borg/Lööf ska göra sitt yttersta för att reformen leder till sänkta priser (oj då), fler jobb och en övergång från svart till vit sektor. Vidare avser man genom sänkningen att minska administrativa kostnaderna för branschen som helhet med 0,2 miljarder kronor.
Anledningen till sänkningen av mervärdesskatten är således INTE att förbättra marginalen för krögare som har svårt att få till en lönsam verksamhet. Jag är mycket väl insatt i vilka bolag i restaurangbranschen som har svårt att få till lönsamheten (ja, jag är utbildad civilekonom och läser nog något fler årsredovisningar i veckan än Herr Crespi). Jag vet att ert bolag har haft några tunga år och det är ju trist, för er. Men när man tittar på lysande stjärnor på kroghimlen som Mathias Dahlgren (han har ju ändå tre stjärnor så man får väl anse att han är representerar en seriös matkrog eller vad tycker du?) så går hans bolag strålande, Rolfs kök lika så (Bib Gourmand och Svensk Mästarklass i Guide White är ju inte så illa), Lux går ganska hyfsat och de har ju en stjärna i guiden, Melker som ju inte är din favorit har ju trots allt en stjärnkrog han med och den går ju helt strålande. Jag tror att jag gjort min poäng klar här, dessa resturanger måste väl anses vara ”seriösa” och går alldeles strålande, det stämmer ju inte direkt överens med Herr Crespis bild av det han kallar ”seriösa matkrogar”. Att sedan er verksamhet har det lite tungt ekonomiskt är ju inte det samma som att det inte går att få en seriös verksamhet att blomstra.
Vidare finns det som tur är fler krogar än Roffes, AG:s och Melker som har vett att sänka sina priser i enlighet med regeringens syfte, exempelvis Matbaren, Esperanto med fler har ju sänkt sina priser, trots att de är riktiga stjärnkrogar, så jag ska nog klara mig utmärkt även i framtiden.
Nu Herr Crespi tycker jag och många krogbesökare (jag saknar som du märker din hybris då jag inte inbillar mig att jag tala för krogbesökare) att DU ska be om ursäkt för att du inte bidrar till att sänka priserna som var syftet med reformen och jag hoppas verkligen att gästerna kommer att besöka de krogar som sänker sina priser och ändå fortsätter att leverera en krogupplevelse av högsta klass. Smaklig spis på dig själv du!  


Har haft vissa problem med att läsa Crespis kommentar så här kommer det igen:
Herregud vilket fantastiskt tragiskt inlägg. Momssänkningen är inte till för att sänka priserna så att Matnerden ska betala 50 eller 200 kronor mindre (som att det spelade någon roll?). Den existerar för att ge ge fler arbetstillfällen och kanske, kanske ge den ambitiösa och seriösa matbranschen (som du verkar uppskatta) någon som helst chans att överleva. De seriösa matkrogarna i Sverige finns endast för att det finns eldsjälar som sliter som djur eller ekonomiskt starka/korkade finansiärer. Ta en titt på boksluten på de restauranger som du så gärna besöker och begrunda sedan dina ord. Jag och resten av branschen väntar på din ursäkt när du har läst klart eller så kanske du från och med nu bara äter på AG, Roffes eller Melkers kommers-etablissement. Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Hej Matnerden, Det här var ju kul. Jag har alltid varit en stark anhängare av det här lagförslaget såklart. Man kan ju tolka detta, som några av våra kollegor gjort, precis som flera snabbmatskedjor och slå på stora trumman och sänka priset med några spänn och ge bort hela momssänkningen. Det är helt upp till dem såklart men jag tycker bara att det är är billig pr och att en sådan prissänkning inte på något sätt kommer att ha den effekt på vår bransch som de och vissa ekonomer hoppas på. Detta kommer ju dock från mig som egentligen inte kan ett skit om såna här ekonomiska effekter. Nä jag har ju en vision, jag hoppas att lagförslaget bidrar till en sundare och kvalitativt bättre bransch där man (ingen nämnd, ingen glömd) betalar ut övertid till personal, använder bättre och mer hållbara råvaror, inte har diskare och städare på slavkontrakt, inte behöver proppa varenda gäst sprängfylld med sprit och kanske anställer lite fler överlag. Det tragiska i ditt inlägg var att du, och de flesta med dig, fokuserar på priset efter en halv månads tid när vi måste se den reella effekten av det här i ett längre perspektiv. Jag kanske är naiv och framförallt en restaurangromantiker men vi får väl se vad som händer. Vi gör ingen stor grej av att vi efter lagändringen ändrat våra kalkyler med några procent på Djuret och Pubologi (och detta innebär ju givetvis inte alltid ett lågt pris utan det ger ju oss möjlighet att göra saker lite större, lite vassare och lite lyxigare. Vi föredrar ju det såklart) samt att vi anställer fler i vår köksarmada. Vi ska helt enkelt bara se till att bli fler och bättre, förhoppningsvis tillsammans med resten av vår bransch. Jag gillar Anders Borg och Annie Lööf som gjorde det möjligt, Melker Andersson som bygger på branschen och kan dansa och jag älskar Mathias Dahlgren och Klas och Johan på Roffes. De är ju tillsammans med några få till de bästa vi har. Kul att få käfta lite med dig och det ska bli kul att se hur det går med den här momssänkningen. Vi i branschen måste ju vårda den för att annars så kommer de väl att ta tillbaka den och då blir det tufft.

    SvaraRadera
  2. Hård sågning av matnerden!

    SvaraRadera